NVVE - Regie over je laatste scène
Euthanasie is wel het laatste onderwerp waar mensen mee bezig willen zijn. Omdat niemand graag stilstaat bij de dood. En omdat we nou eenmaal harder lopen voor het nu dan voor de toekomst. Toch is dat wat de NVVE mensen adviseert. Nú een wilsverklaring invullen, zodat het later goed geregeld is.
Om mentale weerstand te verlagen en de doelgroep te bewegen, doorliepen we een aantal stappen. Samen met de NVVE bepaalden we heel nauwkeurig welke rol deze vereniging moet spelen in het leven van de doelgroep. En vanuit die rol ontwikkelden we een campagne, geïnspireerd door 'reactance'. Het feit dat mensen in beweging komen als hun zelfbeschikking in het gedrang komt. De campagne gaat dan ook niet over sterven of ziekte, maar over een simpele vraag: wie heeft de regie, jij of een ander? Deze metafoor biedt meteen ons visuele haakje.
In video's kwam onder meer voorzitter Job Cohen aan het woord. En de advertenties speelden in op het 'cocktail party effect'. Wie zijn eigen stad in de heading ziet, let extra op. Resultaat: het aantal aanmeldingen voor de Dag van de Wilsverklaring steeg van 800 in 2017 naar zo'n 2500 in 2018. Daar doen we het voor!