Nee betekent nee
Grensoverschrijdend gedrag vraagt niet alleen om bewustwording, maar juist ook om gedragsverandering. Onderzoekers als Richard Thaler hebben aangetoond dat nudges het meest effectief zijn wanneer ze op het moment van beslissing worden toegepast - dus precies wanneer en waar het gedrag plaatsvindt. Daarom ontwikkelden wij op eigen initiatief, mét hulp van MediaReverse een campagne met als belangrijkste medium toiletreclame. Want juist tijdens en na het uitgaan gaat het nogal eens mis. Op wc’s door heel Nederland te zien via het netwerk dat Altermedia kosteloos ter beschikking stelde. 
De wc na bier nummer zoveel: géén plek voor complexe verhandelingen. De campagne is daarom gebaseerd op een eenvoudig inzicht: bij andere woorden twijfel je ook niet aan de betekenis. Soep betekent soep, rugzak betekent rugzak - waarom zou dat anders zijn bij het woord ‘nee’? Zo moeilijk is het niet, luidt dan ook de conclusie. Daarbij richten de uitingen zich niet alleen op potentiële daders. Maar bieden ze anderen ook een haakje om iemand te corrigeren.
Back to Top