5 dingen die je moet weten over gedragseconomie

Breinfeitje: je hersens zijn dol op lijstjes

Effectief creatief werk maken is geen rocket science. Maar het helpt wel als je wat snapt van gedragswetenschap. Wij zien wetenschappelijke inzichten als bron van inspiratie. Die leidt tot nieuwe, andere en betere ideeën. Daarom volgen wij de publicaties op de voet, en laten we ons regelmatig bijpraten door jonge wetenschappers van de UVA. Hier 5 inzichten die ons inspireren.
1. Wetenschap wérkt
Het toepassen van inzichten uit de gedragseconomie versterkt het effect van marketing en communicatie. Inzichten uit deze wetenschap hebben tot aantoonbare, soms spectaculaire resultaten geleid. De Britse Nudge Unit haalde 300 miljoen pond binnen met kleine aanpassingen in de communicatie over belasting. Maar dat vereist wel een andere manier van denken. Dus...
2. Zeg maar dag tegen kennis, houding & gedrag
Hét inzicht van de gedragseconomie: we can influence behavior without changing perception first. Goed nieuws, want wie heeft er anno 2018 nog tijd en geld om eerst aan awareness te bouwen en later eens aan resultaat te gaan denken? Dat hoeft ook helemaal niet altijd. Want ...

3. Mensen nemen 95% van hun beslissingen onbewust
Kahneman ontdekte dat ons brein 2 'systemen' heeft. Het ene kun je zien als de CEO van je hersenen. Die beslist razendsnel over bijna alles, op basis van intuïtie en ervaring. In 5% van de gevallen roept de CEO de hulp in van het andere systeem. Dat werkt langzamer maar ook bewuster. Het is in praktijk vooral je mentale PR-afdeling. Die de beslissingen van de CEO toelicht en soms rechtpraat. Wij mensen verwarren onze mentale PR-afdeling vaak met de echte beslisser: de CEO. Dan geven we heel rationele verklaringen voor keuzes die we in werkelijkheid instinctief hebben gemaakt. Lastig voor jou als marketing/communicatieprofessional? Nee, juist een kans! Want ...
4. Gedrag is irrationeel, maar wel voorspelbaar
Gedragseconomen krijgen steeds beter in beeld welke vuistregels de mentale CEO hanteert. En welke invloed ze hebben op (koop)gedrag. Menselijk gedrag is dus niet logisch, maar vaak wél te verklaren, voorspellen en beïnvloeden. De mentale CEO is niet altijd gevoelig voor rationele argumenten. Maar laat zich wel sturen met technieken als nudging, framing en anchoring, de Hooked methode van Nir Eyal of de principes van Cialdini. En met het handige model ...
5. AIDA? Nee, B=MAT
BJ Fogg van Stanford University vatte deze voorspelbaarheid in een eenvoudige formule. Behavior change = motivation x ability x triggers. Een aanleiding leidt tot gewenst gedrag als de motivatie hoog is en het gemakkelijk (en indien mogelijk leuk) is om te doen. Motivatie is het moeilijkst te beïnvloeden, triggers het eenvoudigst. Waar traditionele campagnes juist focussen op motivatie, zetten nudges in op gelegenheid en aanleiding.
Nieuwe inzichten dus, die nieuwe creatieve ideeën inspireren. Die vragen om nieuwe manieren van werken, waarin disciplines als merkbouwen, shopper marketing en salespromotie in elkaar overlopen. En waarbij alles begint en eindigt bij de hoofdzaak: het gedrag van jouw doelgroep.
Benieuwd hoe je dit soort inzichten snel vertaalt naar concrete campagnes?
Spreek nu met ons af voor een vrijblijvende B.R.A.I.N.storm van 59 minuten!

Back to Top